السبت، 20 أبريل 2024

انا زعلان 
من ناس في القلب 
كان ليها مكان
    ياخسارة
كل المستخبي ظهر
       منهم ليه 
          بان
 حبي اللي كان ليهم
   في لحظة عليهم
            هان
برغم اني طول عمري مخلص 
 ليهم ولامرة جيت عليهم 
    ولا قلت فلحظة انا منهم
             زهقان
   من راحتي انا كنت اديهم
           حب وحنان
 لما شبعوا هما من ظلمهم
      سقوني مُرهم الآسى 
          جفا وحرمان
 طب له يازمان الآسى 
           بتآسي
 الإنسان علي أخوه
        ألا نسان
بتخليه في لحظة يبيع
ويقول اهو هان
مابيفكرش في حاجة تانية 
ولاحتي تفكيره يجيبة لثانية
 غير لما الحلو من ايدة 
مع اللي غيرة
  يبان
وكاننا عايشين في غابة 
تنهش وتاكل في القطيع
تقو لش لبان 
اهي ناس عايشة بين الناس
       زي كلاب مسعورة 
                حيتان
  بتشوفهم وتبص عليها تلقا
 الشكل عويل عنهم عاوز تبعد
              منهم قرفان
واهم عايشين الدنيا وسطينا
   بينين للكل بينين خالص 
        زي بيوت خاليه 
             الجدران
اوحتي اماكن تسندهم مبنيه
          من غير حيطان
تمنع عنهم وسواس وشيطان
 لوحدهم قاعدين اتحرموا
     لكلمه حلوه وصحبة خير
        يكون فيها الأهل  
             جيران
والحب الصادق موجود بينهم 
          ويكون ليهم
               عنوان
ويكون اخلاصهم شاهد 
     وبدون حرمان
طب ليه في ثانية باعوا
كل اللي كان 
ولاعادش الخير فيهم
 ولامنهم ومنين 
        هيبان
حتي الحلو خلاص بقا مُر
        ع ايديهم 
   والقلب منهم صبح عيان
ماهو ماعدش الخير ليهم ولافيهم
         ومنين هايجهم
عشان مافهمش الخير لبعضيهم
        النحس ظهر وصبح
                    ألوان
     ولاعادش معاهم عمرك
           تحس بالامان
               انا زعلان
      من ناس في القلب
    كانت هنا موجودة وساكنة
                   مكان
    بقلم عبد المنعم مرعي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

-( عيد ميلادي)- في الخامس من آب بعضُ طينٍ وماءٍ صارا أنا والى أنْ يختلفا سأبقى هنا... لم تكنْ صدفة أو لقاء عبثي بين عنصرين بل تحدٍّ وامتحان ...